مبلغان، تفریحات سالم و شادی‌های مشروع را ترویج دهند
25 بازدید
موضوع: جامعه شناسی
مصاحبه کننده : خبرگزاری حوزه
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : حوزه نیوز
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد موسوی زاده در گفت و گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، در مورد فرصت تبلیغی ایام نوروز و چگونگی استفاده مبلغان از این ایام، اظهار داشت: اقدام به تبلیغ در ایام نوروز باید شکل خاصی داشته باشد تا منتج به نتیجه شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن شرایط و موقعیتی که به طور خاص مربوط به ایام عید می شود باید گفت، چون مردم بیشتر به دنبال چیزهایی هستند که وقت شان را با شادی پر کنند، لذا توجه و عنایتی که لازمه تأثیرپذیری از تبلیغات به صورت نصایح و پند و اندرز باشد، خیلی زمینه ندارد؛ از این رو در ایام نوروز، اگر بناست تبلیغی شود باید شرایط زمانی و روحیات مردم توسط مبلغ در نظر گرفته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور قم، تصریح کرد: باید شکل  تبلیغ در ایام نوروز در مسیری باشد که موقعیت فصلی و زمانی ایجاب می کند و همچنین با درک موقعیت روحی و روانی مردم لحاظ شود.

 * تبلیغ؛ مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر

وی، ادامه داد: تبلیغ هم که مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است، باید همیشه انجام شود و مختص به ایام عاشورا، ماه رمضان و ... نیست.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی زاده با بیان این که باید امر تبلیغ را با حکمت انجام داد، گفت: همیشه فرصت تبلیغ هست و هیچ وقت را نمی توان یافت که نتوان در آن وقت به امر تبلیغ پرداخت؛ اگرچه در ایامی چون عاشورا و ماه رمضان موقعیت تبلیغی فراهم تر است.

وی خاطرنشان کرد: شکل تبلیغ و انجام این رسالت مهم ملاحظاتی دارد که باید موقعیتش را با شرایط تطبیق دهیم؛ برای مثال در ایام نوروز، چون یک موقعیت اختصاصی تبلیغی مانند ایام عاشورا و ماه رمضان وجود ندارد، باید با ملاحظاتی نسبت به آن اقدام کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: در امر تبلیغ تدبیر داشته باشیم و آن را به گونه ای مدیریت کنیم که متناسب با شرایط زمانی انجام شود.

* مبلغان نوروزی در میان حضور یابند

وی ادامه داد: برای مثال باید در آن جاهایی که تفریحگاه ها وجود دارد، مبلغان حضور یافته و بیشتر به صورت عملی به امر تبلیغ بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی زاده افزود: نشان دادن شکل صحیح تفریح یک نوع تبلیغ است و لازمه این کار هم این است که خود مبلغ هم به عنوان یک تفریح کننده در کنار مردم قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم گفت: یکی از راه‌های تبلیغ در ایام نوروز می تواند این باشد که مبلغ موقع نماز، حتی با یک نفر به اقامه نماز بایستد که این امر به خودی خود تبلیغ بسیار بزرگی است و علاوه بر آن اگر فرصت مناسب پیش آمد، احکام متناسب با زمان عید را بیان کند؛ مثلا بگوید که اسلام بسیاری چیزها مانند عید نوروز و تفریحات سالم دیگر را بیان نمی کند، اما آن ها را امضاء می کند.

* حساسیت تبلیغ در نوروز

وی در پایان خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت که گاهی موقعیت به گونه ای است که اگر بخواهیم دستور و نص صریح قرآن را بیان یا اجرا کنیم نتایج عکس خواهد داد؛ از این رو باید با مراقبت و حساسیت فراوان نسبت به فعالیت های تبلیغی در ایام نوروز، متناسب با شرایط عید نوروز کار تبلیغی کرد.

آدرس اینترنتی